A legjobb barátnőm női motoros dzsekit tervezett

Alig hiszem el, de múlt héten végre találkoztam Zitával, gyerekkori legjobb barátnőmmel. Óvodás korunk óta elválaszthatatlanok vagyunk, de tudjátok, hogy megy ez: egyetem, diploma, mókuskerék, egyszóval: jó rég nem beszélgettünk.

Mit kell tudni róla, mi az, ami ennyi éve összetart minket? A kreativitás. Én írogatok, Zita pedig? Ő egy csodabogár. Feltűnően tehetséges volt már gyerekként is: az anyukája kinőtt vagy nem hordott ruháiból olyan kreációkat álmodott magára, hogy csak pislogtunk. Amíg mi farmer-póló összeállításban csattogtunk naponta az iskolába, addig ő átalakította édesanyja régi szoknyáját, vagy egy elképesztő felsőt varázsolt a nem használt sáljából. És emellé természetesen úgy rajzolt, festett, mintha az ecset és a ceruza ugyanúgy a testéhez tartozna, mint a keze és a lába. Ilyen alapokkal nem volt meglepő, hogy rajztagozatos középiskolába ment, onnan pedig meg sem állt a divattervezés szakig. Mivel egy évet ki kellett hagynia a képzésben, most fog diplomázni. Találkozónk alkalmával lelkesen mesélt diplomamunkájáról.

Az alkotás mellett másik nagy szerelme a sebesség, a száguldás: a motorozás. 650-es imádott sportmotorjára úgy tekint, mint családtagra. Minden télen alig várja a tavaszt, és az első napsugarakkal együtt útra kel ő is azonnal. Így egy másodpercig sem volt kérdés, hogy női motoros dzsekit tervez vizsgamunkának.

Laikusként azt gondolja az ember, ez is csak egy ruhadarab, mint egy egyszerű bőrdzseki, de ennél sokkal összetettebb a dolog. Egy jó női motoros dzsekinek nagyon sok kritériumnak kell megfelelnie. Elsősorban biztonsági célokat, nem pedig a divatot szolgáló ruhadarab. De ahogy megjelentek a csajok is a motoron, velük együtt az igény is a dögös és biztonságos motoros felszerelésekre, kiegészítőkre. Az egyik legfontosabb a gerinc védelme, így mindenképp merevített hátú vagy gerinc protektorral ellátott darabot érdemes választani. „Tudod – mesélte Zita –, az elején én Peti régi dzsekijében motoroztam, időbe telt, mire összespóroltam saját felszerelésre. De egy női motoros dzseki, az más, egyszerűen jobban a csajok igényére és alkatára van szabva. Imádom a sajátomat, így a tervezéskor is azt vettem alapul.”

A gerinc védelme után fontos szempont a vállak, könyökök biztonsága, hiszen egy esetleges esésnél ezek a testrészeink is fokozott veszélynek vannak kitéve. Zitának itt szintén egy strapabíró protektorban kellett gondolkodnia modelljéhez. Következő lépésként a bélésen kezdett dolgozni. Mert milyen egy jó motoros dzseki? Télen meleg, nyáron szellős. Zita azonnal kivihető bélésű dzsekiben kezdett gondolkodni, hiszen a sajátja is olyan, és nagyon praktikusnak találja. A thermo bélés előnye, hogy annak ellenére meleg, hogy nem túl vastag rétegről van szó. De ez még az egyszerűbb része a dolognak. Kialakítani a dzsekit úgy, hogy nyáron, a 40 fokban se olvadjon rá az emberre, már sokkal nagyobb kihívás. Szellőzzön és védjen egyszerre. Külső anyagnak bőrt választott, mert egy esetleg csúszáskor ez áll ellent legjobban a betonnak: sokkal masszívabb, mint a különböző szövetekből készült dzsekik. Belül egy könnyű hálós anyaggal bélelte, szintén a saját felszerelésének mechanizmusát követve, így a nyári melegben sem kell lemondani a védelemről.

Miután az alap dolgokkal végzett, az apró kiegészítőkön kezdett gondolkozni. Fontos, hogy a cipzár is masszív legyen, így két szempont miatt is fémből készült került a ruhadarabra: ugyanis esztétikailag is sokkal dögösebb egy erős fém cipzár egy ilyen dzsekin, mint valami műanyag. Ezenkívül nagyon hasznos, ha a dzseki összekapcsolható a motoros nadrággal, védelem és kényelem miatt is. Hiába öltözik az ember még a dzseki is alá is rétegesen, a menetszél, főleg ha amúgy is szeles az idő, minden apró résen bekúszik, így az összekapcsolt alsó- és felsőruházat sokat dob a komfortérzeten. A sokat emlegetett esetleges esésnél, amivel mindenképp számítani kell, mert akármi történhet, szintén nem mindegy, hogy felcsúszik e a derekunkon a dzseki, így szabaddá téve egy nagyon érzékeny, sérülékeny területet, vagy helyén marad vészhelyzetben is, és tökéletesen ellátja védő funkcióját.

Utolsó lépés természetesen a dizájn volt, és az én drága barátném ezen agyalt a legtöbbet, sőt, ezen igazából még most is dolgozik. „Tudod – mondta elgondolkozva –, az alap funkciókat a saját dzsekimről mintáztam, hiszen, mint már említettem, nagyon meg vagyok vele elégedve, strapabíró, meleg is, szellőzik is, kényelmes… Szóval ezeken a részeken nem kellett variálnom, csak megtalálni a minőségi alapanyagokat. De a stílus, a díszítés, a minta, az én vagyok, csakis én, így ebbe az egy részbe legalább annyi energiát akarok fektetni, mint a többibe együttvéve.” Találkozásunk alatt konkrét kiselőadást tartott nekem a készülő remekműről, a rengeteg odafigyelésről, munkáról, amivel az alapanyagok beszerzése és a törekvés járt, hogy egy valóban használható, minden funkcióját ellátó női motoros dzsekit tervezhessen.

Megígérte, hogy ha levizsgázott, elvisz egy körre a járgánnyal, így élőben tesztelhetem az alkotását!